Ana içeriğe atla

Swift Giriş

İyi akşamlar arkadaşlar,

Uzun süredir karar verdiğim Swift yazı serisine başlamış bulunmaktayım. Bu seriyi hep birlikte götüreceğiz. Bende yeni öğrenmeye başladım. Tüm öğrendiklerimi not tutarmışçasına burada paylaşacağım. Böylelikle geniş bir türkçe kaynak arşivi oluşturmuş olacağız. Swift dilini iyice kavradıktan sonra IOS geçiş yapacağım. Onu da mümkün oldukça büyük arşiv şeklinde oluşturmayı planlıyorum. IDE olarak XCode kullanacağım ama Jetbrain ürünlerinden olan AppCode da kullanabilirsiniz. 30 gün ücretsiz lisans veriyor fakat öğrenci iseniz okul mailiniz ile jetbrain hesabı açıp jetbrain tüm idelerini ücretsiz kullanabilirsiniz. Eğer Mac OS X işletim sistemine sahipseniz XCode tercihiniz olsun. Kendisi de gayet başarılı bir idedir. Eeee apple ürettiği ne zaman kötü olmuş. ;) Kaynak olarakta Apple hazırladığı AppStore'dan ücretsiz indirebileceğiniz, yaklaşık 1147 sayfalık pdf takip edeceğim. Gerektiğinde başka kaynaklardan da bakabilirim. Ekstra durum olursa belirtirim. Ama örnekleri bol bol ben kendim üretmeyi planlıyorum. Konu anlatımı için pdf kullanacağım.

Bu kadar açıklamadan sonra şu Swift neymiş kendisini bir tanıyalım.
Swift, Apple IOS,MacOS,watchOS, tvOS geliştirmek için geliştirmiş olduğu yeni programlama dilidir. İlk olarak, 2 Haziran 2014 yayımlanan dil şu an 3.0.2 kararlı sürümüyle hizmet vermektedir. İlk olarak WWDC 2014 konferansında duyrulmuştur. Swift Apple'ın Cocoa ve Cocoa Touch geliştirme çatıları ve Objective C ile yazılmış çoğu Apple ürünüyle beraber çalışabilecek şekilde tasarlanmıştır. Apple pdf kaynağında ise Swift şöyle tanımlamaktadır.

"Swift, C uyumluluğunun kısıtlamaları olmaksızın, C ve Objective-C'nin en iyisini oluşturan iOS, macOS, watchOS ve tvOS uygulamaları için yeni bir programlama dilidir. Swift, güvenli programlama kalıplarını benimser ve programlamayı daha kolay, daha esnek ve daha eğlenceli hale getirmek için modern özellikler ekler. Olgunlaşan ve çok sevilen Cocoa ve Cocoa Touch çerçevelerle desteklenen Swift'in temiz tahtası, yazılım geliştirmenin nasıl yeniden tasarlanabileceğini gösteriyor."

Swift, Objective-C, Rust, Haskell,Ruby,Python,C#,CLU gibi bir çok programlama dillerinden esinlenerek tasarlanıştır. Kısaca Swift, C'sin Objective-C olarak tarif edilmektedir. Özelliklerinden bahsederek devam edecek olursak,

Swift bellek yönetimi için Otomatik Referans Sayacı (ARC) kullanır. ARC, bellek yönetimini ve kullanımını denetleyen bir araçtır. ARC bellekte oluşturulan nesneleri işlevi bittiğinde otomatik olarak temizler. C# gargabe collection (çöp toplayıcılara) örnek gösterilebilir. Bununla ilgili extra bir blog yazısı ele alınacaktır.

Swift Objective-C ile aynı çalışma zamanı sistemini kullanır fakat iOS 7 veya macOS 10.9 ve üstü versiyonları gerektirir. Swift ve Objective-C kodları uzantı ile C ve C++ da dahil aynı program içinde kullanılabilir. C’nin aksine C++ kodları doğrudan Swift içinde kullanılamaz. Bir Objective-C veya C wrapper Swift ile C++ arasında oluşturulmuş olmalıdır.

Swift giriş yaparken bir Hello World yazmadan olmaz diyerek kısaca geliştirme aracını da tanıyalım istiyorum. 

Öncelikle Xcode giriş penceremizi açıyoruz. XCode, AppStore'dan ücretsiz edinebilirsiniz.
Daha sonra "Create a new XCode project" tıklıyoruz. 

Command Line Tool tıklayarak, console projesi açıyoruz.

Böylelikle ilk yazımızı tamamlamış oluyoruz. Bundan sonraki yapımızda veri tiplerini ele alacağız. Şimdiden kolay gelsin. :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Örnek Algoritmalar ve Örnek C++ Kodları

Örneklerimize bu başlığımız altında devam ediyoruz arkadaşlar. :) Yıl başına kadar C++ hakkında bildiğim tüm konuları ve yaptığım projeleri sizlerle paylaşacağım. Sorularınızı yorumlarda bekliyorum. Şimdiden kolay gelsin :) Algoritma 5: Yarıçapı klavyeden girilen kürenin yüzey alanını ve hacmini açıklayan algoritmanın C++ kodunu yazınız.(π=3) #include <iostream> using namespace std; int main() { float r,alan,hacim; cout<<“Yaricapi giriniz:”; cin>>r; alan=4*3*r*r; hacim=(4*3*r*r*r)/3; cout<<“Alan:”<<alan<<endl; cout<<“Hacim”<<hacim<<endl; } Algoritma 6: Katsayıları klavyeden girilen birinci dereceden denklemin kökünü bulan algoritmanın C++ kodunu yazınız. #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,c,x; cout<<“Katsayilari giriniz:”; cin>>a>>b>>c; x=(c-b)/a; cout<<“Kok:”<<x; } Algoritma 7:Klavyeden yarıçapı ve dilim açısı girilen daire diliminin

Java SE ve Java EE Nedir?

En çok merak edilen karıştırılan hengisinden başlasam acaba gibi bir sürü sorulara neden olan Java SE ve Java EE tanımlarından aralarındaki farklardan bahsetmek istiyorum. Önce Java SE'den başlayalım; Java SE açılımı Java Standart Edition olan Java programlama dilini kullanan bir yazılım geliştirme paketidir. Java SE ile daha çok küçük uygulamalar geliştirilir. Java SE ile geliştirilen uygulamalar, Windows,Linux ve Mac gibi bir çok işletim sisteminde sorunsuz çalışır. Java EE ise açılımı Java Enterprise Edition olan web üzerinde kurumsal online uygulamalar geliştirmek, dağıtmak için Java tabanlı bağımsız bir platformdur. Java EE, Java SE üzerine inşaa edildiği için içerisinde birçok Java SE bileşeni barındırır. Java EE'de çok katmanlı web tabanlı uygulamalar geliştirmek için bir çok API'ler ve protokoller bulunur. Java EE standartlaştırılmış yapısıyla uygulama gelişimini basitleştirir ve öğrenimini kolaylaştırmaktadır. Eğer kurumsal yapılar üzerinde çalışıyorsanız, Ja

C++ ile Veri Yapıları

Bu yazımızda, bilgisayar dünyasının temel yapı taşı olan veri yapısı konusunu ele alacağız. Bu konu oldukça zor olmakla birlikte, gayet önemli ve eğlenceli yapıdır. Veri yapısını bilmek ve etkin kullanmak, hayatınızda yapacağınız projelerde size kolaylık sağlayacaktır. Veri yapısı genel olarak bakıldığınında hayatımızın her anında vardır. Konular ilerledikçe bu daha iyi anlaşılacaktır. Veri yapısını tanımlamak gerekirse, bilgisayar ortamında verilerin etkin olarak saklanması ve işlenmesi için kullanılır. Veri yapıları, verilerin düzenlenme biçimini belirleyen yapıtaşlarıdır. Bir yazılım değişkeni bile basit bir veri yapısı olarak kabul edilebilir. Değişik algoritmalarda verilerin diziler, listeler, yığıtlar, kuyruklar, ağaçlar ve çizgeler gibi veri modellerine uydurularak düzenlenmesi gerekebilir. Veri, yapı ve algoritma bir yazılımın birbirinden ayrılmaz bileşenleridir. Algoritması hazırlanmış her yapı için verilerin düzenli bir şekilde kullanımı önemlidir. Çünkü yapı iyi kurul