Hepinize uzun bir aradan sonra, Merhaba. :) Final haftam nedeniyle burayı fazlasıyla boşladım. Fakat finallerim bitti ve umduğumdan çok daha iyi geldiler. Sanırım tek dersten kalarak bu dönem bitirdik. ;) Neyse çok uzatmadan bu günkü konumuza geçmek istiyorum. Bu gün belki de programlama dillerinde en önemli olan konulardan işaretçiler konusunu işleyeceğiz. Neden önemli peki? İşaretçiler bize bellekte tuttuğumuz bilgileri kontrol etmemizi sağlar. Bu bilgilerin nerden olduğunu, nasıl sıralabileceğimizi ve nasıl bağlantı kurabileceğimizi işaretçiler sayesinde gerçekleştiririz. Ben genelde işaretçi yerine pointer kelimesini kullanacağım. O yüzden pointer kelimesine alışmanızda fayda var. :)
Pointer C++'daki syntax'ı "değişken tipi *değişken adı" şeklinde tanımlanır. Bu pointer adresine erişebilmek "&değişken adı" şeklinde tanımlarız. Aşağıda paylaştığım kod parçası ile konuyu biraz daha inceleyelim.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a=2016;
int *pointer;
pointer=&a;
cout<<"a:"<<a<<endl;
cout<<"*pointer:"<<*pointer<<endl;
cout<<"pointer:"<<pointer<<endl;
cout<<"&a:"<<&a<<endl;
}
Yukarıdaki kod bloğunda 5. satırda bir pointer değişkeni tanımladık. Bu değişkene 6. satırda a değişkeninin adresini atadık. artık pointer değişkeni a değişkeninin adresini tutacaktır. Daha sonra *pointer şeklinde çağırdığımızda pointer değişkeni bize a değişkeninin değerini getirecektir. Eğer "pointer" şeklinde çağırırsak (9.satırda) a değişkeninin adresini getirecektir. 10. satırdaki gibi çağırdığımızda da a değişkeninin adresi gelecektir. Bunu yazıp, derleyip çalıştırırsanız göreceksiniz.
Dizilerde pointer örneğide aşağıdaki kod blogunda mevcuttur.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a[3]={1,2,3};
int *pointer;
pointer=a;
for(int i=0; i<3; i++)
{
cout<<a[i]<<endl;
}
cout<<&a<<endl;
cout<<pointer<<endl;
cout<<*pointer<<endl;
for(int i=0; i<3; i++)
{
cout<<pointer[i]<<endl;
}
}
Yukarıdaki kod blogunda ilk for döngüsü a dizisini yazdırmaktadır. 11. satırda a dizisinin başlandıç adresleri bulunmaktadır. Aynı şekilde 12. satırda pointer değişkeni de dizimizin başlangıç adresini tutmaktadır. 13. satırımızda *pointer dediğimizde başlangıç adresindeki elemanları gösterir. ikinci for döngümüz ile de dizimizdeki elemanlara ulaşırız. Peki ya dizinin diğer elemanlarının bellekteki yerlerine ulaşmak istersek ne yapacağız. Onu aşağıdaki kod blogumuzda inceleyelim.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int a[3]={1,2,3};
int *pointer;
pointer=a;
for(int i=0; i<3; i++)
{
cout<<pointer<<endl;
pointer++;
}
}
Başlangıç adresini tuttuğumuz pointer değişkenini arttırdığımızda dizimizin değişken tipinin hafızada kapladığı yer kadar artacaktır. İnteger bir diziye sahibiz. İnteger elemanlara sahip bir dizinin her elemanı 4 bit yer kapladığı bellekteki adresler 4 bitlik olacak şekilde artacaktır. Böylelikle bellekte tuttuğumuz diğer elemanların adreslerine ulaşmış olacağız.
Bu konuyu anlamak için bol bol pratik yapmalısınız. Pointer konusu önemli bir konudur. Veri Yapıları'nın da temelini oluşturur.
Şimdiden kolay gelsin. :)
Yorumlar
Yorum Gönder