Ana içeriğe atla

C# Dilinde Erişim Belirteçleri

Dikkat ettiyseniz örneklerde değişken veya metotların başına public yazısı yazdım. Bunun bir anlamı olduğunu hiç düşündünüz mü? Veya araştırma gereği duydunuz? Belki de C# en önemli konularından biri erişim belirtecidir. Erişim belirteçlerinin amacı programcıyı korumaktır. Bu ne demek oluyor peki? Erişim belirteçleri sınıf elemanlarının erişimlerine sınır koyarak programcının hata yapmasına ve kodun programcı karşısında korunmasını sağlar. Küçük projelerde bu önemsiz olsa da projeler büyüdükçe işler karışmaktadır. C# bu konularda C++’a göre daha katıdır. Şimdi C#’daki erişim belirteçlerine biraz göz atalım.

public : public olarak tanımlanan öğe, kod bloğunun içinde ve dışında tamamen erişilebilirdir. Yani, hiçbir kısıtlama yoktur.

protected : protected olarak tanımlanan öğe, sadece tanımlandığı class’ın içinde ve o class’tan türetilmiş diğer class’ların içinde erişilebilirdir.

internal : internal olarak tanımlanan öğe, bulunduğu assembly’nin (Dll veya Exe dosyası) içinde erişilebilirdir. Dll veya Exe dosyasının içerisinde erişim için kısıtlama yoktur, ama dışarıdan erişilemez.

protected internal : protected internal erişim belirleyicisi, protected ve internal erişim belirleyicilerinin VEYA (OR) işlemiyle birleştirilmiş halidir. protected internal olarak tanımlanmış öğe, tanımlandığı class’ın içinde ve o class’tan türetilmiş diğer class’ların içinde erişilebilir. Ayrıca, aynı assembly içinde olmasalar dahi, tanımlandığı class’tan türetilmiş diğer class’ların içinde de erişilebilirdir.

private : private olarak tanımlanan öğe, sadece tanımlandığı class’ın içerisinde erişilebilirdir. En katı erişim belirleyicidir.Varsayılan olarak class içerisinde tanımlı öğeler private erişim belirleyicisine sahiptirler.

struct içerisinde tanımlı öğeler public, internal veya private olabilirler. struct‘lar türetmeyi desteklemediği içinprotected ve protected internal erişim belirleyicisine zaten ihtiyaçları yoktur.

Bu belirteçler ve kullanım alanlarını bilmek projelerimizin yönetimi sırasında bizr çok yardımcı olacaktır. Sınıflardaki nesne ve metotlara pek ulaşılması istenilmediği için private belirteci kullanılır. internal protected ve protected internal beliteçlerini daha ayrıntılı olarak kalıtım konusunda ele alacağım. Ayrıca metotların public olması içindeki değişkenlerin private olmasıne engel değildir. Bu kavramları kavramanız önemlidir. Kalıtım konusundan sonra hepsinin iyice pekişeceğine inanıyorum. Şimdilik iyi akşamlar. :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Algoritma Kavramı, Sözde Kod ve Akış Diyagramı

Bu yazımda çoğumuzun amelelik gibi gördüğü fakat belki de en önemli konu hakkında kısaca bilgi vermek istiyorum. Bundan sonra küçük örneklerle kod yazmayı arttıracağız. Programlama dillerinden bahsetmiştik geçenlerde. Yüksek seviyeli veya düşük seviyeli diller olsun hepsinin arasında kullanım farkları haricinde çok bir farkılılık yoktur. Hayatımızda kullandığımız koca koca programları, programlama dilleri değil onları hazırlayan algoritma kaynağı oluşturur. Kısaca algoritma kavramını tanımlarsak; Algoritma, belli bir problemi çözmek veya belli bir amaca ulaşmak için çizilen yoldur. Algoritma proglamlamada kullanılan en güzel tekniktir. Neyi nasıl yapacağımızı planlamamızı sağlar. Algoritmayı oluşturanda sözde kod ve akış diyagramlarıdır. ALGORİTMA ÖRNEĞİ(resim1) Sözde Kod:Yapacağımız algoritmayı kısa olarak sözle tanımlama yöntemidir. Örneğin; İki sayının toplamını veren algoritmanın sözde kodunu yazınız. 1)BAŞLA 2)YAZ(“1.sayiyi giriniz:”) 3)OKU(S1) 4)YAZ(“2.sayiyi g...

Örnek Algoritmalar ve Örnek C++ Kodları

Örneklerimize bu başlığımız altında devam ediyoruz arkadaşlar. :) Yıl başına kadar C++ hakkında bildiğim tüm konuları ve yaptığım projeleri sizlerle paylaşacağım. Sorularınızı yorumlarda bekliyorum. Şimdiden kolay gelsin :) Algoritma 5: Yarıçapı klavyeden girilen kürenin yüzey alanını ve hacmini açıklayan algoritmanın C++ kodunu yazınız.(π=3) #include <iostream> using namespace std; int main() { float r,alan,hacim; cout<<“Yaricapi giriniz:”; cin>>r; alan=4*3*r*r; hacim=(4*3*r*r*r)/3; cout<<“Alan:”<<alan<<endl; cout<<“Hacim”<<hacim<<endl; } Algoritma 6: Katsayıları klavyeden girilen birinci dereceden denklemin kökünü bulan algoritmanın C++ kodunu yazınız. #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,c,x; cout<<“Katsayilari giriniz:”; cin>>a>>b>>c; x=(c-b)/a; cout<<“Kok:”<<x; } Algoritma 7:Klavyeden yarıçapı ve dilim açısı girilen daire diliminin...

Hayatımıza Birbirinden Farklı Çözümler Sunan Problemler: Algoritmalar

Merhaba arkadaşlar, Başlıktandan anlayacağınız gibi, hayatımıza birbirinden farklı çözümler sunan problemler topluluğu olarak algoritmayı tanımlayabilirim. Bu yazı serimizde algoritmaları tek tek tanıyıp çalışma mantıklarını inceleyen analiz eden, birden farklı çözümleri karşılaştırarak gerekirse kendimizde çözümler üretebileceğimiz bir seri yaratacağız. Algoritmalar bilmece bulmaca gibidir. Üzerinde düşündüğünde ufkunuzu açar. Bu seriyi hazırlama sebebimde ufkunuzu biraz olsun açmak oldu. Bu seriye başlamadan önce bir algoritmayı tanımlarken kullanacağımız terimleri tanıtmak istiyorum. Ayrıca algoritmaların pseudo kodlarıyla Java kodlarını da paylaşacağım. Belki Swift ile olan kodlarını da paylaşabilirim. ;) Ayrıca bu kodların toplu halde github hesabımdan erişim sağlayabilirsiniz. Şimdi algoritma dünyasını daha derinden tanıyalım. Algoritma nedir? Bir problemi çözmek için işlenen komutlar kümesine, algoritma nedir. Çözülebilir Problem nedir? Bir problem için algoritma oluşt...