Önceki yazımızda da belirttiğimiz gibi bilgisayarlar karakterlerden anlamazlar 1 ve 0’lardan anlarlar. Bizde kodları yüksek seviyeli dillerden yazdığımızı düşünürsek bu makineler nasıl anlaşacak? Bu sorunu çözmek için yüksek seviyeli dilleri makine kodlarını çeviren derleyiciler geliştirilmiştir. Bir çok derleyici uygulaması vardır fakat benden size tavsiye Visual Studio ile çalışmanız. Visual Studio 2013’ü internetten edinebilirsiniz. Fakat arada başka derleyicileride kullanmayı öğrenin en azından bilginiz. olsun.
Ben bütün çalışmaları Visual Studio 2012 ile yapacağım arkadaşlar. Evet şimdi başlıyoruz. :)
Öncelikle visual studio 2012 derleyicimizi açalım ve aşağıdaki adımları uygulayalım. :)
Derleyici açıldıktan sonra soldaki new projectte tıklayalım.
Solda win32 yazısına tıklayıp win32 console applications yazısına tıklıyoruz.
Projemize isim veriyoruz.
Daha sonra next diye ilerliyoruz.
Empty project seçiyoruz.(Bunu seçersek derleyici bizim kodlarımıza karışamaz.)
Finish’e tıklıyoruz.
Sağdaki sourse dosyasına sağ tık yapıyoruz.
Add tıklıyoruz.
New iltems tıklıyoruz
C++ File işaretliyoruz.
Çalışmamıza isim veriyoruz.
Add diyoruz ve ortamı açıyoruz. :)
Şimdi ekrana yazdırmak için çalışmalarımıza başlıyoruz. Yapacağımız her çalışma için c++ kütüphaneler oluşturmuştur ve bu kütüphanleri çağırarak kod komutlarına daha kolay ulaşırız ve bu kod komutlarına göre makine dilleri oluşturulup programımız istediği şeyleri elde eder.
Görüntü aşağıdaki gibi olacaktır. :)

Ve artık değişkenler konusuna yavaşça adım atabiliriz.
Değişkenler kod blukları üzerinde çalışabilmemiz için verdiğimiz isimlerdir. Aynı insanlar gibi. İnsanların isimleri de olmazsa tanımlayamayız, değişkenler olmazsa da kod bloklarını tanımlayamayız. C++’ da değişkenleri aşağıdaki gibi tanımlıyoruz.
Değişken Türü değişken ismi;
int rakam;
Değişkenleri yazarken uymamız gereken bazı kurallar var. Bunlar aşağıda kısaca özetleyelim. :)
Değişkenler yazılırken önce değişkenin türü belirlenir, tam sayı, virgüllü sayı, karakter vs için farklı değişken türleri vardır. Bunları tablo halinde birazdan size vereceğim. Değişken türünün belirlenmesi, değişkenin hafızada kay baytlık yer kaplayacağını tespit etmek için önemlidir.
Değişkenleri isimlendirmek bize kalmıştır. Onlara istediğimiz isimleri verebiliriz. Fakat isim verirken bunların anlamlı ve anlaşılır olması gerekir. Çünkü değişkenlerimiz uzun süre bizimle olacaklar ve bir sorun olduğunda onlar üzerinden daha rahat çalışılması için isimlerinin anlamlı olması gerekir.
Değişkenlerimize uzun isimler vermemeliyiz.
Değişkenlerimizin başı asla sayı ve işaretlerle başlamamlıdır.
Değişken isimlerimizin başı kesinlikle karakterle başlamalıdır.
Alt tire ile başlayabilir fakat ben kesinlikle önermiyorum. Çünkü iki alt tire derleyicilerin kullandığı değişkenlerdir. Onun değişkenleri ile çakışırsa korkunç hata verebilir.
Bu kurallara uyduğumuz sürece istediğimiz şekilde değişkenler yazabiliriz.
Aşağıda değişken türleri ile ilgili bir tablo göreceksiniz. Onu öğrenmeye çalışın. Çünkü çok işimize yarayacak :)

Birazda değişken atamadan bahsedip konuyu bitirelim. :)
Değişkenlerimiz daima soldan atanır. Peki bu ne demek ?
Örneğin;
int rakam=0; dersek rakam değişkenine 0 atarız yani değişkenleri soldan atıyoruz.
cout(Ekrana çıkarma operatörü) operatöründe öncelik sırası önemlidir.
Öncelikle ekrana 0 çıkar sonra 0 ve 1 çıkar sonra 2 çıkar sırasıyla olay 00122 ekranda yazmalıdır. Ekran görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır arkadaşlar.

Buradan da anlaşılacağı üzere atama işlemlerinde en önce en sağdaki işlem yapılır.
Bu ve bunun gibi değişik denemeler yapabilirsiniz.
Şimdiden iyi çalışmalar. :)
Ben bütün çalışmaları Visual Studio 2012 ile yapacağım arkadaşlar. Evet şimdi başlıyoruz. :)
Öncelikle visual studio 2012 derleyicimizi açalım ve aşağıdaki adımları uygulayalım. :)
Derleyici açıldıktan sonra soldaki new projectte tıklayalım.
Solda win32 yazısına tıklayıp win32 console applications yazısına tıklıyoruz.
Projemize isim veriyoruz.
Daha sonra next diye ilerliyoruz.
Empty project seçiyoruz.(Bunu seçersek derleyici bizim kodlarımıza karışamaz.)
Finish’e tıklıyoruz.
Sağdaki sourse dosyasına sağ tık yapıyoruz.
Add tıklıyoruz.
New iltems tıklıyoruz
C++ File işaretliyoruz.
Çalışmamıza isim veriyoruz.
Add diyoruz ve ortamı açıyoruz. :)
Şimdi ekrana yazdırmak için çalışmalarımıza başlıyoruz. Yapacağımız her çalışma için c++ kütüphaneler oluşturmuştur ve bu kütüphanleri çağırarak kod komutlarına daha kolay ulaşırız ve bu kod komutlarına göre makine dilleri oluşturulup programımız istediği şeyleri elde eder.
#include <iostream>//cin,cout çalışması için gereken kütüphane.
using namespace std;//Global değişkenler için.
int main()//Ana fonksiyon
{
cout<<“Hello word”;
}

Ve artık değişkenler konusuna yavaşça adım atabiliriz.
Değişkenler kod blukları üzerinde çalışabilmemiz için verdiğimiz isimlerdir. Aynı insanlar gibi. İnsanların isimleri de olmazsa tanımlayamayız, değişkenler olmazsa da kod bloklarını tanımlayamayız. C++’ da değişkenleri aşağıdaki gibi tanımlıyoruz.
Değişken Türü değişken ismi;
int rakam;
Değişkenleri yazarken uymamız gereken bazı kurallar var. Bunlar aşağıda kısaca özetleyelim. :)
Değişkenler yazılırken önce değişkenin türü belirlenir, tam sayı, virgüllü sayı, karakter vs için farklı değişken türleri vardır. Bunları tablo halinde birazdan size vereceğim. Değişken türünün belirlenmesi, değişkenin hafızada kay baytlık yer kaplayacağını tespit etmek için önemlidir.
Değişkenleri isimlendirmek bize kalmıştır. Onlara istediğimiz isimleri verebiliriz. Fakat isim verirken bunların anlamlı ve anlaşılır olması gerekir. Çünkü değişkenlerimiz uzun süre bizimle olacaklar ve bir sorun olduğunda onlar üzerinden daha rahat çalışılması için isimlerinin anlamlı olması gerekir.
Değişkenlerimize uzun isimler vermemeliyiz.
Değişkenlerimizin başı asla sayı ve işaretlerle başlamamlıdır.
Değişken isimlerimizin başı kesinlikle karakterle başlamalıdır.
Alt tire ile başlayabilir fakat ben kesinlikle önermiyorum. Çünkü iki alt tire derleyicilerin kullandığı değişkenlerdir. Onun değişkenleri ile çakışırsa korkunç hata verebilir.
Bu kurallara uyduğumuz sürece istediğimiz şekilde değişkenler yazabiliriz.
Aşağıda değişken türleri ile ilgili bir tablo göreceksiniz. Onu öğrenmeye çalışın. Çünkü çok işimize yarayacak :)
Birazda değişken atamadan bahsedip konuyu bitirelim. :)
Değişkenlerimiz daima soldan atanır. Peki bu ne demek ?
Örneğin;
int rakam=0; dersek rakam değişkenine 0 atarız yani değişkenleri soldan atıyoruz.
cout(Ekrana çıkarma operatörü) operatöründe öncelik sırası önemlidir.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int i=0;
cout<<i++;//++ arttırma operatörüdür. Birer birer arttırır.
cout<<i;
cout<<++i;
cout<<i;
}

Buradan da anlaşılacağı üzere atama işlemlerinde en önce en sağdaki işlem yapılır.
Bu ve bunun gibi değişik denemeler yapabilirsiniz.
Şimdiden iyi çalışmalar. :)
Yorumlar
Yorum Gönder