Ana içeriğe atla

C++ Dilinde Değişkenler ve Hello World

Önceki yazımızda da belirttiğimiz gibi bilgisayarlar karakterlerden anlamazlar 1 ve 0’lardan anlarlar. Bizde kodları yüksek seviyeli dillerden yazdığımızı düşünürsek bu makineler nasıl anlaşacak? Bu sorunu çözmek için yüksek seviyeli dilleri makine kodlarını çeviren derleyiciler geliştirilmiştir. Bir çok derleyici uygulaması vardır fakat benden size tavsiye Visual Studio ile çalışmanız. Visual Studio 2013’ü internetten edinebilirsiniz. Fakat arada başka derleyicileride kullanmayı öğrenin en azından bilginiz. olsun.

Ben bütün çalışmaları Visual Studio 2012 ile yapacağım arkadaşlar. Evet şimdi başlıyoruz. :)

Öncelikle visual studio 2012 derleyicimizi açalım ve aşağıdaki adımları uygulayalım. :)

Derleyici açıldıktan sonra soldaki new projectte tıklayalım.
Solda win32 yazısına tıklayıp win32 console applications yazısına tıklıyoruz.
Projemize isim veriyoruz.
Daha sonra next diye ilerliyoruz.
Empty project seçiyoruz.(Bunu seçersek derleyici bizim kodlarımıza karışamaz.)
Finish’e tıklıyoruz.
Sağdaki sourse dosyasına sağ tık yapıyoruz.
Add tıklıyoruz.
New iltems tıklıyoruz
C++ File işaretliyoruz.
Çalışmamıza isim veriyoruz.
Add diyoruz ve ortamı açıyoruz. :)
Şimdi ekrana yazdırmak için çalışmalarımıza başlıyoruz. Yapacağımız her çalışma için c++ kütüphaneler oluşturmuştur ve bu kütüphanleri çağırarak kod komutlarına daha kolay ulaşırız ve bu kod komutlarına göre makine dilleri oluşturulup programımız istediği şeyleri elde eder.
#include <iostream>//cin,cout çalışması için gereken kütüphane.

using namespace std;//Global değişkenler için.

int main()//Ana fonksiyon

{

cout<<“Hello word”;

}
Görüntü aşağıdaki gibi olacaktır. :)


Ve artık değişkenler konusuna yavaşça adım atabiliriz.

Değişkenler kod blukları üzerinde çalışabilmemiz için verdiğimiz isimlerdir. Aynı insanlar gibi. İnsanların isimleri de olmazsa tanımlayamayız, değişkenler olmazsa da kod bloklarını tanımlayamayız. C++’ da değişkenleri aşağıdaki gibi tanımlıyoruz.

Değişken Türü değişken ismi;

int              rakam;

Değişkenleri yazarken uymamız gereken bazı kurallar var. Bunlar aşağıda kısaca özetleyelim. :)

Değişkenler yazılırken önce değişkenin türü belirlenir, tam sayı, virgüllü sayı, karakter vs için farklı değişken türleri vardır. Bunları tablo halinde birazdan size vereceğim. Değişken türünün belirlenmesi, değişkenin hafızada kay baytlık yer kaplayacağını tespit etmek için önemlidir.
Değişkenleri isimlendirmek bize kalmıştır. Onlara istediğimiz isimleri verebiliriz. Fakat isim verirken bunların anlamlı ve anlaşılır olması gerekir. Çünkü değişkenlerimiz uzun süre bizimle olacaklar ve bir sorun olduğunda onlar üzerinden daha rahat çalışılması için isimlerinin anlamlı olması gerekir.
Değişkenlerimize uzun isimler vermemeliyiz.
Değişkenlerimizin başı asla sayı ve işaretlerle başlamamlıdır.
Değişken isimlerimizin başı kesinlikle karakterle başlamalıdır.
Alt tire ile başlayabilir fakat ben kesinlikle önermiyorum. Çünkü iki alt tire derleyicilerin kullandığı değişkenlerdir. Onun değişkenleri ile çakışırsa korkunç hata verebilir.
Bu kurallara uyduğumuz sürece istediğimiz şekilde değişkenler yazabiliriz.

Aşağıda değişken türleri ile ilgili bir tablo göreceksiniz. Onu öğrenmeye çalışın. Çünkü çok işimize yarayacak :)



Birazda değişken atamadan bahsedip konuyu bitirelim. :)

Değişkenlerimiz daima soldan atanır. Peki bu ne demek ?

Örneğin;

int rakam=0; dersek rakam değişkenine 0 atarız yani değişkenleri soldan atıyoruz.

cout(Ekrana çıkarma operatörü) operatöründe öncelik sırası önemlidir.
#include <iostream>

using namespace std;

int main()

{

int i=0;

cout<<i++;//++ arttırma operatörüdür. Birer birer arttırır.

cout<<i;

cout<<++i;

cout<<i;

}

Öncelikle ekrana 0 çıkar sonra 0 ve 1 çıkar sonra 2 çıkar sırasıyla olay 00122 ekranda yazmalıdır. Ekran görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır arkadaşlar.



Buradan da anlaşılacağı üzere atama işlemlerinde en önce en sağdaki işlem yapılır.

Bu ve bunun gibi değişik denemeler yapabilirsiniz.

Şimdiden iyi çalışmalar. :)


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Algoritma Kavramı, Sözde Kod ve Akış Diyagramı

Bu yazımda çoğumuzun amelelik gibi gördüğü fakat belki de en önemli konu hakkında kısaca bilgi vermek istiyorum. Bundan sonra küçük örneklerle kod yazmayı arttıracağız. Programlama dillerinden bahsetmiştik geçenlerde. Yüksek seviyeli veya düşük seviyeli diller olsun hepsinin arasında kullanım farkları haricinde çok bir farkılılık yoktur. Hayatımızda kullandığımız koca koca programları, programlama dilleri değil onları hazırlayan algoritma kaynağı oluşturur. Kısaca algoritma kavramını tanımlarsak; Algoritma, belli bir problemi çözmek veya belli bir amaca ulaşmak için çizilen yoldur. Algoritma proglamlamada kullanılan en güzel tekniktir. Neyi nasıl yapacağımızı planlamamızı sağlar. Algoritmayı oluşturanda sözde kod ve akış diyagramlarıdır. ALGORİTMA ÖRNEĞİ(resim1) Sözde Kod:Yapacağımız algoritmayı kısa olarak sözle tanımlama yöntemidir. Örneğin; İki sayının toplamını veren algoritmanın sözde kodunu yazınız. 1)BAŞLA 2)YAZ(“1.sayiyi giriniz:”) 3)OKU(S1) 4)YAZ(“2.sayiyi g...

Örnek Algoritmalar ve Örnek C++ Kodları

Örneklerimize bu başlığımız altında devam ediyoruz arkadaşlar. :) Yıl başına kadar C++ hakkında bildiğim tüm konuları ve yaptığım projeleri sizlerle paylaşacağım. Sorularınızı yorumlarda bekliyorum. Şimdiden kolay gelsin :) Algoritma 5: Yarıçapı klavyeden girilen kürenin yüzey alanını ve hacmini açıklayan algoritmanın C++ kodunu yazınız.(π=3) #include <iostream> using namespace std; int main() { float r,alan,hacim; cout<<“Yaricapi giriniz:”; cin>>r; alan=4*3*r*r; hacim=(4*3*r*r*r)/3; cout<<“Alan:”<<alan<<endl; cout<<“Hacim”<<hacim<<endl; } Algoritma 6: Katsayıları klavyeden girilen birinci dereceden denklemin kökünü bulan algoritmanın C++ kodunu yazınız. #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,c,x; cout<<“Katsayilari giriniz:”; cin>>a>>b>>c; x=(c-b)/a; cout<<“Kok:”<<x; } Algoritma 7:Klavyeden yarıçapı ve dilim açısı girilen daire diliminin...

C++ ile Veri Yapıları

Bu yazımızda, bilgisayar dünyasının temel yapı taşı olan veri yapısı konusunu ele alacağız. Bu konu oldukça zor olmakla birlikte, gayet önemli ve eğlenceli yapıdır. Veri yapısını bilmek ve etkin kullanmak, hayatınızda yapacağınız projelerde size kolaylık sağlayacaktır. Veri yapısı genel olarak bakıldığınında hayatımızın her anında vardır. Konular ilerledikçe bu daha iyi anlaşılacaktır. Veri yapısını tanımlamak gerekirse, bilgisayar ortamında verilerin etkin olarak saklanması ve işlenmesi için kullanılır. Veri yapıları, verilerin düzenlenme biçimini belirleyen yapıtaşlarıdır. Bir yazılım değişkeni bile basit bir veri yapısı olarak kabul edilebilir. Değişik algoritmalarda verilerin diziler, listeler, yığıtlar, kuyruklar, ağaçlar ve çizgeler gibi veri modellerine uydurularak düzenlenmesi gerekebilir. Veri, yapı ve algoritma bir yazılımın birbirinden ayrılmaz bileşenleridir. Algoritması hazırlanmış her yapı için verilerin düzenli bir şekilde kullanımı önemlidir. Çünkü yapı iyi kurul...